Rhodos Dag 4 - Symi III

Nikon D750 + Nikkor AF-S 24-70/2,8G ED
 
Lite senare än tänkt, men sista delen kommer här :D
Inte lika färgglatt som det lilla samhället var det vid sydspetsen, men ändå vackert. När båten lagt till vid den lilla landgången ute i vattnet samlade Michael ihop oss alla för sista gången denna dag för att berätta för oss om den här lilla byns historia. Förut hade det funnits massor av munkar här vid klostret som fått namnet Archangel Michael Panormitis Monastery efter ärkeängelen St. Michael, men nu finns endast ett fåtal kvar. Tornet är det högsta av sin typ i världen (barock) och har en likadan klocka som den som återfinns i Big Ben i London. När vi gått genom portarna välkomnades vi av en kvinna som delade ut saronger som man kunde täcka benen med när man gick in i kyrkan. Det var strängt förbjudet att fotografera där inne, så det blev såklart inga bilder från insidan, men det var en riktigt häftig upplevelse att gå in i kyrkan och få se den vackra originalbilden av ärkeängeln St. Michael samt den väldigt vackra utsmyckningen på både väggar och tak.
 
Själva samhället ligger i "a bay in another bay" och var ur ett strategiskt perspektiv väldigt bra planerat då det i princip var omöjligt för fienden att hitta hit om man inte visste exakt var denna viken låg. Exakt när klostret byggdes är okänt, men gamla skrifter säger att det fanns här redan på 1400-talet, och att det byggdes ovanpå ruinerna av ett gammalt tempel tillägnat guden Apollo. Kyrkan och klostret genomgick även en stor renovering på 1700-talet för att uppnå den standarden som den har idag. Vackert var det iallafall och det var roligt att ha fått sett det live :)
 
Efter det korta besöket här väntade den långa båtresan hem och vi var tillbaka vid hotellet efter klockan sex någon gång, trötta och belåtna efter den dagslånga utflygkten till denna vackra ö :)





Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)