En Dag I Helsingfors

Nikon D750 + Nikkor AF-S 24-70/2,8G ED
 
Vid klockan tio landsteg vi på Olympiaterminalen i Helsingfors och möttes av strålande klarblå himmel och dryga 20 grader ute.
Underbart härligt! Vi började vår upptäcksfärd med att besöka den gamla saluhallen, som verkligen var sjukt mysig med alla små minibutiker uppradade efter varandra. Därefter styrde vi kosan Uspenskijkatedralen, där vi även gick in och beundrade den vackert utsmyckade byggnaden från insidan. Efter att habeundrat den ett tag fortsatte vi mot den kanske mest kända byggnaden i Helsingfors, domkyrkan. Jag svor lite för mig själv dock att vädret var så förbaskat bra, hade önskat lite mer moln så att ljuset inte hade varit så himla hårt. Hade nog blivit fler fina bilder då, hehe. Menmen, man ska inte klaga när man har sån tur med vädret :p
 
Domkyrkan var riktigt mäktig, och efter att ha besökt den vandrade vi in på gallerian Esplanad, där vi tog oss en smoothie innan vi fortsatte vår upptäcksfärd. På gatorna utanför susade spårvagnarna fram, vilket gav staden en väldigt Göteborg-lik och mysig känsla.
 
Stockmann-varuhuset var nog det vi spenderade mest tid i faktiskt, haha :p Så många våningar med shopping! En med kosmetik, en med damkläder, en med herrkläder, en med underkläder, en med barngrejer, en med inredning.. Herregud, hade kunnat stanna där hela dagen xD Vi köpte med oss lite smått och gott, tog en fika på Starbucks coffee och bara vandrade runt. Därefter gick vi till observationsparken där det gamla observatoriet ligger, och bara njöt av lugnet, fågelkvittret och alla nyutslagna blommor. Jag fotade lite körsbärsträd oxkså, men tänkte posta dem i ett separat inlägg i sann Sakura-anda! :P
 
Efter parken gick vi ner en sväng till den ryska marknaden vid kajen där vi strosade runt ett tag, och därefter begav vi oss tillbaka till Silja Symphony. Supermysig dag i vår väldigt vackra grann-huvudstad var det iallafall! <3 Ps. Och fötterna ömmade lagom efter alla dessa timmars vandring kan jag lova :p Ds.





Mamsen

Inte ska du klaga på solen för bilderna är så fina och i synnerhet de två stora byggnaderna. Fantastiskt att du fick med hela katedralen. Mycket snyggt och imponerande.
Kram

Svar: Hehe tack mami :D Tycker verkligen inte om att fota i starkt solljus dock xD kram <3
Cissi

Diana

Åh spännande, jag vet verkligen otroligt lite om Helsingfors! Av dina bilder att döma verkar det väldigt vackert, får ta och åka dit någon gång! Är ju synd och skam att inte ha besökt en huvudstad som ligger så nära oss :P

Svar: Ja de tycker jag du ska göra :D Haha, ja kände jag också, för jag har heller aldrig varit i Helsingfors :p Inte sen jag var liten och de kommer jag ju inte ihåg så mkt från ^^
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)