Tunisien - Big Salt Lake Chott El Djerid

Nikon D90 + Nikkor 18-105/3,5-5,6 VR
 
Det var fortfarande mörkt ute och klockan stod på 03:58 när telefonen ringde på vårat hotellrum i Douz.
Sömndruckna svarade vi, och ja mycket riktigt, det var dags att gå upp. Efter att ha intagit frukost så satte vi oss i bussen för att åka till vårt första stopp, den stora saltsjön Chott El Djerid. Det var fortfarande kolsvart ute när bussen rullade från hotellet och meningen var att vi skulle få se soluppgången ute vid sjön, något som dem sa var väldigt vackert.
 
Efter att ha rullat en bit blev vi dock stannade av vad som såg ut att vara poliser eller miltär. Utrustade med vapen och i full militärmundering började de utväxla ord med våra guider och busschaufförer på franska, medans vi oroliga satt kvar i bussen. Tydligen var det dock bara en kontroll av något slag men stoppet gjorde att vi tyvärr blev försenade med cirka 20 minuter. När vi slutligen nådde den stora saltsjön hade solen redan petat sig ovanför horisonten vilket var väldigt synd, fast det var ju en häftig upplevelse ändå :)
 
Saltjön är en av världens största, med en yta på 5000 km2. Just denna årstiden är den helt uttorkad, vilket gör att det går att korsa den på en väg. Detta var även vad vi gjorde. När regnperioden kommer svämmar dock vägen över och man måste köra runt sjön. Så alltså åkte vi på bottnen av sjön ^^ Några små pölar med vatten i fanns det dock, men jag skulle nog inte vilja ens doppa en tå i det där vattnet då det är så fruktansvärt salt att man nog skulle dö på fläcken om man råkade svälja en klunk. Just härifrån exporterar Tunisien även väldigt mycket salt, vilket är förståeligt, då det finns sådana enorma mängder av det här.
 
Efter vårt lilla stopp satte vi kursen mot Tozeur där vi skulle sätta oss i landcruisers för att sedan besöka oasen Chebika och star wars byn i öknen. :) Fortsättning följer...





Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)