Tunisien - Douz & Solnedgång I Sahara

Nikon D90 + Nikkor 18-105/3,5-5,6 VR
 
Dagen började lida mot sitt slut och äntligen anlände vi till slutdestinationen Douz vid Sahara.
Klockan var runt halv sju när vi satte oss upp på dromedarerna och red ut i öknen för att se solnedgången. Ljuset var helt magiskt ute bland sanddynerna och solnedgången var även den lika magisk. Beduiner gjorde även oss sällskap på sina hästar vilket fick en att tänka på filmen Mumien som man hade sett när man var lite yngre.
 
En sak tyckte jag dock inte var riktigt etiskt rätt, och det var själva dromedarridningen. Även fast dromedarerna på detta stället såg välmående ut så kändes det ändå fel att rida på dem, då man läser så mycket om hur djuren far illa på turistorter. Förutom just detta höll jag mig iallafall långt långt långt bort från varenda en som försökte locka med diverse djur.
 
Min kamera fick även den ett minne för livet från Sahara oxå, då det trots displayskydd kom in sandkorn som repade skärmen. Saharasand är nämligen mer som mjöl, och det kommer in precis överallt vilket vi även märkte när vi anlänt till hotellet som vi skulle sova på. Var bara att hoppa in i duschen på direkten. Då vi skulle dra bort duschdraperiet fick vi dock en smärre chock då vi såg något stort och svart som plötsligt uppenbarade sig och hoppade ner från draperiet i badkaret. Det visade sig vara myror. Och då menar jag inte som våra små svartmyror som vi har här i Sverige utan myror i deluxe edition. Ska tilläggas att det då ändå var ett fyrstjärnigt hotell vi skulle sova på dessutom :p Jätteläskiga var dem, men de försvann dock snabbt in i diverse skrymslen snabbt som attans. Dock så simmade de i toaletten, vilket var lite läskigt. Man ville ju inte sätta sig där och bli biten i röven direkt om de skulle krypa fram, haha.
 
Stupade i säng gjorde vi direkt efter att ha intagit lunchbuffén och nästa dag skulle vi påbörja hemresan mot Hammamet igen. Fortsättning följer.. :)





Avoria

Gu vad läckert! Hoppas att dromedarerna trivdes bra och var väl omhändertagna så att ni kunde njuta av att träffa dem även om du kände som du kände :-)

Sahara är lätt en bucketlist-grej känner jag, var det väldigt varmt?

Svar: Ja jag hoppas ju på det oxå :))) Svarade på din blogg :D kram!
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)