Kroatien Revamp

Nikon D90 + Nikkor AF-S 18-105/3,5-5,6 VR
 
Februari.
Blött som om det vore april redan, och lite nu och då dånar det till i huset då de tunga snösjoken flyger av plåttaket med dunder och brak. Januari och februari är verkligen de två månaderna då jag själv känner att fotograferandet står i stiltje och då jag verkligen inte har någon motivation alls att ge mig ut och fota. Detta beror till stor del på min lathet, men även på allt förarbete innan jag kan ta ut kameran också, då den skall ligga i fotoväskan ute och acklimatisera sig i iallafall en timme innan man ger sig ut, samt likaså när man kommer in. Detta gör man för att förhindra att kondens bildas och tar sig in i kameran. Så nej, mycket fotograferande har det inte blivit, för utöver ovan nämnda anledningar har jag även börjat bli urbota less på denna gamingdatorskärm som jag har. Har kalibrerat den flertalet gånger, men detta hjälper inte, den visar fortfarande för mycket magentafärger och alltför hög ljusstyrka (trots att jag dragit ner det reglaget). Sedan är kontraståtergivningen inte heller tip-top alla gånger. Så jag funderar starkt på att investera i en bättre skärm snart, om jag får gubens medgivande vill säga.
 
Eftersom jag inte fotograferat mycket har jag istället ägnat tid åt att ögna igenom mina gamla bilder i dator dock, och då fastnade jag för mina bilder från vår resa till Kroatien och Dubrovnik i 2014. Har suttit och experimenterat en hel del i Photoshop de senaste dagarna med dessa, för att framhäva alla detaljer i bilderna. Tyvärr så ser man ganska tydligt min D90:s begränsning i dessa bilder om man jämför med min D750, då man inte riktigt får upp skärpan i de framhävda detaljerna, men jag tycker ändå att det har varit kul att öva på HDR med dessa. Vad tycker ni? Aningen bättre än de gamla bilderna ändå? :D





Mamsen

Ha, inte är det något fel på skärpan på de där bilderna. De är ju kanonfina och motiven är så vackra men det ser lite udda ut med värmepumpar på de gamla fina husen.
Kram

Svar: Hehe, för mitt öga så ser jag skillnad ;))) Tack mami :D Haha, ja eller hur :p de passar liksom inte in :P kram!
Cissi

Diana

Åh, saknar verkligen Kroatien, det är så himla vackert.

Jag håller på att göra en fotobok med 2014 års bilder nu och det är verkligen så stor skillnad mellan dem och de jag tagit med min nya kamera, och då har jag ändå inte bytt till fullformat, så jag kan tänka mig att du märker enorm skillnad.

Svar: Ja eller hur! Jo, jag märker enorm skillnad faktiskt, och då är ändå inte mitt nya objektiv ett med fast brännvidd, vilket oftast ger skarpare bilder än ett med zoom. Ska investera i ett med fast brännvidd när jag får råd :D
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)