M/S Ocean Gala & M/S Birka Stockholm @ Utansjö

Nikon D750 +  Nikkor AF-S 24-70/2,8G ED
 
Så var det beryktade kryssningsfartyget här.
Fartyget som satt Härnösand på världskartan och som har legat under världsmedias radar ända sedan nyheten släpptes att Sverige planerar att göra om det till det första asylboendet på vatten. Medier såsom Dailymail, CNN och annan världspress har skrivit om det och det har till och med blivit skriverier i kinesisk media. Och nu är hon här, Ocean Gala, i den lilla byn Utansjö vid Höga Kustenbron.
 
Självklart ville vi se det omtalade fartyget live, så jag, Maddelutt och Viggo satte oss i bilen och åkte ut till Utansjö för första gången i våra liv där vi mötte upp mami och Thomas, som även de åkt dit för att se fartyget tillsammans med massvis av andra nyfikna människor.
 
När vi kom fram såg vi kustbevakningens båt som höll ett stadigt öga på henne där vid hamnen. De hade åkt ut så fort de fick nys om att hon närmade sig Sundsvall, och därefter följt henne hack i häl hela vägen upp till hamnen i Utansjö. För det är nämligen så att hon inte är speciellt välkommen här. Kommunen har nämligen gång på gång sagt nej till att ha henne liggandes här som asylboende, men lik förbaskat har hon nu utan förvarning till kommunen kommit hit, vilket gjort dem rasande. En polisanmälan upprättades såfort hon angjorde i hamnen och nu får vi se vad som händer härnäst.
 
Ett annat fartyg som däremot är väldigt välkommet tillbaka till Härnösand är M/S Birka Stockholm som nu genomför sin andra kryssning hit upp till Norrlandskusten. Och denna andra kryssning skedde alltså precis nu, samma dag som Ocean Gala la till. Jag hann tillochmed få en (om än kass) bild på de båda fartygen på en och samma bild som jag tog från bilen medan vi åkte ut till småbåtshamnen för att spana in Birka påväg mot Höga Kusten bron. Hon fick verkligen den mäktiga bron att se liten ut allteftersom hon stävade närmare, och denna gången åkte de närmare bron än förra gången för att sedan göra en riktigt tjusig sväng runt och vända tillbaka. Åter igen tänkte vi när vi stod där att fasen vad allt folk på däck måste tycka att vi norrlänningar är riktigt galna som åker ner till stranden för att titta på en båt :p
 
Från 0 kryssningsfartyg i våra vatten för bara några veckor till två har vi nu alltså gått, det ena välkommet och det andra not so much. Som sagt kommer det bli spännande att läsa vad som händer framöver.





Mamsen

Ojojoj, vad vi jäktade för dessa båtar, haha men kul var det och fina bilder blev det. Lite osis på dig som lyckades fånga bägge fartygen på samma bild. Tänk om vi hade stått kvar. Då du.....
Kram och tack för en trevlig em. kväll.

Svar: Ja tänkt om xD Kram <3
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)