Varför Räknar Jag Ekar?

Fick en kommentar av Anna tidigare, och det har varit fler som undrat varför jag egentligen är ute och räknar ekar på dagarna.
Så jag tänkte beskriva mitt examensarbete litegrann för dem som inte vet :D Iallafall så började det hela med ett möte nere på kommunen med kommunekolog Ulrika Hedlund, som jag tidigare praktiserade hos. Hon har länge velat kartlägga det ekstråk som sägs gå genom Kristianstad, men har inte tid att göra det själv. Så jag antog utmaningen. Min första tanke var att jag skulle inventera hela kommunen efter ekar och kartlägga ekstråket på så vis, men jag insåg snabbt att det här ju inte var genomförbart. Så efter lite prat med Ulla Berglund som jobbar på Skogsstyrelsen fick jag tag på en förstudie över eklandskapet i kristianstad, där de grovt markerat ut områdena för var ekstråket är tänkt att finnas.
 
Denna förstudien har kommit att bli grunden i mitt examensarbete. Jag och min handledare Ola Magntorn har sedan tillsammans Med Nils Wallin (lärare för GIS kurserna på högskolan) suttit och funderat och tänkt på över hur det skulle vara möjligt att inventera ekstråket. Tanken blev då att med hjälp av högupplösta ortofoton samt IR bilder över ekstråket arbeta i GIS för att ta reda på vart ekarna finns. IR-bilder ger ett rött ljus över träden, och ekarna har ett snäpp mer magentaton i färgåtergivningen än andra träd. Men det kan vara lite svårt att se, och för att få in vetenskap i examensarbetet så ställde vi upp en frågeställning:
 
"Hur stor noggrannhet kan man få vid enbart flygbildstolkning av ekarnas utbredning i de områden där fältinventering inte skett"? För att ge svar på denna fråga och för att pröva metodiken behövdes det såklart ett "facit" som man kan utgå från där man sedan i GIS kan räkna ut en procentsats på hur pass säkert resultat man kan uppnå genom enbart flygbildstolkning av områdena. Det är här mina rutor kommer in.
 
Mina rutor är alltså ett slags "facit" som sedan kommer att kunna användas när jag studerar ortofotona och IR-bilderna för att ta fram ekstråkets utbredning. Metodiken prövas och facitet skapas genom att jag lagt ut ett grovmaskigt nät av rutor med 2km mellanrum genom hela området där ekstråkets utbredning sägs finnas. Jag har även skapat rutor som jag själv placerat ut där jag tror att det finns ek eller för att täcka upp för "dåliga" rutor som inte placerade sig så bra i nätet jag gjorde. Dessa är dock hälften så stora, då jag själv kan välja vart jag lägger ut dem (många av mina större rutor hamnar delvis där det inte finns träd osv ^^).
 
När jag är ute och inventerar tittar jag även på åldersfördelningen hos ekarna genom mätning av deras omkrets, tittar på deras vitalitet och ser om det finns håligheter i dem. Detta för att se hur ekstråkets struktur ser ut i ett naturvårdsperspektiv då Ulrika har efterfrågat detta. Varje ek inom rutan som jag hittar läggs in i en gps som jag har med mig i fält, där trädets koordinater sparas. Detta kommer att ge upphov till ett punktskikt i ArcMap sedan där jag kommer se varje ek i ortofotot som jag inventerat och på så vis har jag mitt "facit" för min senare flygbildstolkning.
 
Huvudfrågeställningen till arbetet kommer således att vara:
"Finns det ett ekstråk i Kristianstad kommun och hur ser isåfall detta ekstråk ut"?
 
Hoppas ni blev lite klokare :D:D Kram på er!





Matte

Sagt det förrut säger det igen, du är så JÄVLA grym älskling<3

Cissi

<3! Kyss finaste och tack :) <3

Anna_aka_Schlierie

Blev lite klockare. Grymt jobb du gör! Jag skulle aldrig orkat, men det ligger ju lite i vad man är intresserad av att göra.:)

Svar: Tack :D Vad bra hehe ^.^
Cissi

Mamsen

Fantastiskt bra beskrivet och din prestation är imponerande. Instämmer med Mattias - Du är så jävla grym. Mamma är stolt över dig, gumman.♥

Svar: tack mami <3 :D Gör mig glad att höra :)
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)