Rehab För Mina Blommor

 
 
Idag drog jag ner på stan och fixade lite jord samt krukor till några av mina blommor :)
Jättekallan jag fick av mamma behövde större kruka, min enbuske likaså. Även en av mina orkidéer var i behov av mer utrymme. Slutligen behövde min lila orkidée tillsyn samt rehab. Den har nämligen blivit jätteledsen, med slokande och skrumpnande blad och min tanke är att den nog har blivit övervattnad innan den kom hit.
 
Jag har läst på lite om orkidéer och läst att vitmossa är antiseptisk samt kan göra mirakel för döende orkidéer. Så jag sprang ut till skogen här uppe vid Högslätten, då jag visste att skogen här är rätt tät på sina ställen samt fuktig. (Biolog som man e, visste jag ju ungefär vart det skulle kunna tänkas finnas vitmossa hehe). Så viker jag av från vägen vid vad jag tror kan vara ett lämpligt ställe och så fort jag kommit in i skogen får jag jackpott!
 
Det var som jag trodde oxå när jag tog ut orkidéen ur krukan. En del av dess rötter hade ruttnat så det var bara till att ta fram saxen och klippa av dem. Sedan planterade jag om den i krukan i en blandning av 50/50 vitmossa samt orkidéebark. Så jag hoppas den tar sig nu, annars tar jag upp den igen och sätter den på rehab i en "vitmossepåse" :) Ha nu en fortsatt mysig kväll alla :)
 
EDIT: Förresten så har min tredje orkidée, som jag fick av min bror samt Nelum i våras någon gång, börjat få en ny stängel :D:D Så snart kanske det blir blommor igen, hihi!





Mamsen

Nu fick vi lära oss något nytt om vitmossa! Ska försöka komma ihåg det också...
Det blir nog bra med dina blommor ska du se för nu har de fått vård och omsorg.
Ser fint ut på bilderna.

Svar: Tack mami <3 Ja det fick vi verkligen, haha :D
Cissi

Diana

Vilken mysig blogg och vilka fina bilder du tar!

Jag måste verkligen plantera om mina orkidéer också men jag läste någonstans att man ska vänta till de blommat över (och det händer typ aldrig), men det kanske är fel då för jag ser att du planterade om orkidéer med blommor?

Svar: Se svar på din blogg ^.^
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)