Rhodos Dag 4 - Symi

Nikon D750 + Nikkor AF-S 24-70/2,8G ED

Fjärde dagen på Rhodos och för denna dag hade vi bokat in en resa till vad som sades vara den vackra ön Symi.
Efter frukosten gick vi ut till busshållsplatsen för att invänta bussen som skulle ta oss in till Rhodos stad och båten ut till Symi. Vår kontaktperson här nere hade sagt att den kunde dröja lite, så när det gått fem minuter över utsatt tid började vi bli lite nojiga att vi kanske missat den, men strax därefter kom den. När vi kom fram till hamnen i Rhodos så blev vi tilldelade varsin guide beroende på vilket land vi alla kom ifrån, och vi fick Mike "The guy with the red shirt and the handsome shorts" haha.

Båten vi skulle på var mycket större än vi trott, det var ju fasen en riktig färja. Vi satte oss först uppe på däck, men det blåste som fasen så vi beslutade snart att nej, vi går in och sätter oss är. Väl inne i "salongen" så upptäckte vi att folk var riktigt oförskämda, de låg och sov utsträckta över sofforna där inne så det fanns knappt någon plats. Vi fick sätta oss bland främlingar under den nästan 2h långa båtturen, men roade oss under tiden med att spela yatzy på telefonen och äta lite snacks.

Vid elvatiden uppenbarade sig Symi framför oss, och vi gick ut på däck där typ alla passagerare hade samlats. Det var verkligen så vackert som vi sett på bilder. Vilken fantastisk by/liten stad, det var som att kliva in i en saga då det var så stora kontraster mot för vad fastlandet hade att erbjuda. Färgglada hus utspridda uppe på kullen, och vår guide berättade för oss efter att vi landstigit om Symis historia, hur tvättsvampindustrin utvecklats och hur de placerat husen uppe på bergssidorna för det strategiska läget. Han sa att det var ungefär som att en jätte hade tagit flera nävar med färggranna svampar (aka husen) och helt random slängt iväg där dem sedan hamnat utspridda lite varstans.

Efter att vi fått gå till en tvättsvampshop (som passande nog hette Mike's Sponges) där vi fick berättat för oss skillnaderna mellan olika tvättsvampar och dess användning (vem visste t.ex. att en riktig tvättsvamp kan hålla livet ut bara man sköter den väl och ger den en "haircut" emellanåt?!) så fick vi lite fritid att utforska själva. Vi valde att gå till en restaurang vid ett vackert klocktorn, där vi tillsammans åt lunch. Mike hade även sagt att det var ovanligt varmt här för att vara september denna dag. Temperaturen låg på 40 grader, och det var helt vindstilla så solens hetta var tryckande. Det var riktigt skönt att få sätta sig under tak och avnjuta lunch tillsammans.

Fortsättning följer så fort resterande bilder är klara :)

Diana

Vad fint det ser ut! Det låter riktigt spännande också :)

Svar: Tack :D Ja det var riktigt riktigt vackert, som en saga :)
Cissi

Japp, jag bor här!

E-postadress:

URL / Bloggadress:

Din Kommentar:

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)