I Fjärilarnas Förtrollande Värld

Nikon D750 + Nikkor AF-S 24-70/2,8G ED
 
Hej på er!
Några veckor har nu gått sedan jag började på Länsstyrelsen och bytt gröna jobbkläder mot ett grönt jobb. Och vilka veckor det har varit! Har bland annat hunnit med inventeringar av den hotade trolldruvemätaren uppe i Borgsjö i Ånge, varit med på en 2-dagars liekurs i Skorped samt inventerat x antal ängs- och betesmarker runtom i länet. Det är det mest fantastiska jobb man kan tänka sig att få vara ute i naturen och njuta av skog och mark (och myggbett, haha). Självklart har jag ju dokumenterat en hel del, som ni kan se. Det mest fantastiska än så länge dock var att få se de svarta fjärilarna med rött igen, bastardsvärmarna. Mina absoluta favoriter när det kommer till fjärilar och som endast finns på ett antal lokaler här runtom i länet. Trodde inte att jag skulle få se dem igen efter att jag lämnade Skåne 2013, men vid en koordineringsövning för trolldruvemätaren uppe i Borgsjö vid St: Olofsleden var de plötsligt där. I massor! Gissa om jag blev lycklig, kändes som att jag var i fjärilshimlen, haha! Den med röda prickar är Bredbrämad bastardsvärmare, och den lite mindre med mera rött på är arten Smalsprötad bastardsvärmare. Supersöta och väldigt tama!
 
Har även lyckats med bedriften att nästan kliva på en huggorm, skulle precis till att sätta ner foten under en av våra trolldruveinventeringar när jag ser något mörkt alldeles nedanför. Huggormen lyfte på huvudet mot mig och väste så högt för att varna att jag i ren panik gav ifrån mig ett urgrundsvrål och föll baklänges ner i marken. Tack och lov att den inte förföljde mig, haha. Sedan har jag även lyckats tappa min telefon, tog mig en timme av frenetiskt letande att gå igenom objektet jag inventerade innan jag slutligen såg den ligga där i gräset. Så lycklig att äntligen hitta den igen var jag att jag tog upp den och pussade på den, haha. Hade trott att jag skulle få åka hem tomhänt, så panikslagen var jag när jag först inte hittade den.
 
Så ni hör ju att jag har ett minst sagt äventyrligt jobb, haha. Men roligt är det <3
 
Jag har även hunnit med att fylla 30 år i förrgår, uscha. Nu är man gamtant på riktigt, haha. Har blivit firad med en överraskningsresa ner till Högbo bruk av älsklingen, fått mitt 85-mm porträttobjektiv i present av släkten på min och älsklingen sida, blivit firad i dagarna två av både släkt och vänner, och än är det inte över tydligen.. I helgen ska jag nämligen ta på mig den fruktansvärt vackra blå overall som låg i en kartong som jag öppnade igår med texten "LIVING WILD SINCE 1987" bak på. Haha! Så nu ser jag fram emot helgen ;) Kram på er allihop, det kommer mer uppdateringar snart <3





Iselin

Kjempe fine bilder :)

Svar: Takk :D:D
Cissi

Mamsen

Oj, det händer grejer när du är ute i naturen. Jag är så glad för din skull, att du äntligen fått ditt drömjobb, det som du utbildat dig till. Fantastiska bilder som vanligt.
Jag önskar dig en en trevlig helg med dina vänner och kanske vi kan träffas nästa helg?

Svar: Aww tack mamsen <3 <3 <3
Cissi

Lise brevik

Kjempefine :)

Svar: Takk :D:D
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)