En Sammanfattning Av Sommaren II

Nikon D750 + Nikkor AF-S 24-70/2,8G ED
 
Ett skepp kommer lastat!
Med ett lass fler bilder från min jobbsommar på Länsstyrelsen och allt jag sett. En av dagarna fick mamsen hänga med ut till Borgsjö på inventering. Vi kunde inte valt sämre väder. Det regnade, och vi skulle följa en bäckfåra upp till Granbodåsen. Flera kilometer i dyblöt skog. Vi var dyngsura efter en kvart, sen sa de bara klafs klafs för varje steg man tog. Ynka tre trolldruvor hittade vi dessutom under den flera timmar långa vandringen. Efteråt åt vi lunch på Träporten (fortfarande dyngsura) och därefter blev det hemgång. Nåväl, det är en erfarenhet det också, haha!
 
Bilderna under är från en av de finaste inventeringslokalerna jag haft under sommaren, Gudmundstjärn. Ett vackert naturreservat och byggnadsminne från en svunnen tid då slåtter, hårt arbete och självhushållning präglade livet. Det var fantastiskt vackert där, blev så positivt överraskad när jag kom fram och insåg att det var här jag skulle spendera min dag. Och dessutom hade jag bingo med vädret också, vilket gav ett extra litet plus i kanten :D Hittade även gulmåra för första gången under mina inventeringar ^^
 
Nästa bild är från min inventering vid Ensillrebodarna som jag var på själv. Första dagen på björnjakten. Och så är bommen upp nedfälld och låst. Fick vackert parkera vid den och gå den dryga kilometern upp längs skogsvägen till min lokal. Sådär lagom skraj att det skulle hoppa fram en björn vilken sekund som helst, men det gick bra för jag hade Matte på högtalare hela tiden, haha :p Dagen därpå fick jag höra av min kollega att de skjutit en björn bara några kilometer från platsen där jag var...
 
Och så har vi den underbara upptäckten jag gjorde samma dag, då jag besökte planta Tr45 där jag och Åsa hittat så mycket ägg av trolldruvemätarlarver (ÅGP-arten jag jobbade främst med) förut. En fullvuxen larv av trolldruvemätare med sin karakteristiska teckning! Gissa min lycka där jag satt alldeles själv ute i skogen (låter sådär lagom nördigt haha) och studerade den lilla vackra varelsen. Första gången jag fick se en fullvuxen larv, och såklart så blev den dokumenterad :D
 
Slutligen följde jag med på en koordinatorövning för Större Barkplattsbagge, där jag och Pekka tillsammans med lite folk från andra länsstyrelser diskuterade hur man ska lägga upp inventeringsrutiner för denna ÅGP-art. Efter lite letande bland den döda veden där vi befann oss fann vi även slutligen en larv, till hela gruppens stora förtjusning.
 
Så ja, det har varit en minst sagt spännande sommar <3 Hoppas så att jag får jobba mer med detta nästa sommar också ^.^ Ha nu en skön kväll allihop :D





F

Mina hemtrakter :)

Svar: :D:D
Cissi

Japp, jag bor här!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)