Kroatien Recap Part 5 - Wednesday

Nikon D90 + Nikkor AF-S DX 40/2,8G

Dagen efter murvandringen var vi lagom möra i benen, så det bestämdes att denna dag skulle tillbringas med lite slappt solande och badande ute på Babin Kuk vid hotellet.
Efter frukostbuffén införskaffade vi därför handduk, solhatt och cyklop för att sedan bege oss ner till stranden. Solhatten var behövlig, för solen stekte på rätt bra. I vattnet var det dock riktigt kallt, vilket gjorde att man inte direkt var sugen på att doppa sig :p Istället bestämde jag mig för att utforska den steniga bottnen i mitt letande efter snäckor. Efter en liten stund ser jag en stor snäcka där nere på bottnen, och greppar den med foten för att ta upp den. När snäckan kom ovanför ytan tog jag den närmare för att studera den, men hoppade snabbt till då ovanstående krabat kom kravlande ur den. Och den där snäckan lyfte jag med tårna över öppningen! :P Behöver jag säga att jag inte lyfte på fler snäckor som var under vattnet med fötterna under resten av resan? ^^ Skrek på Matte som kom till undsättning med kameran i högsta hugg så jag kunde föreviga den lilla krabaten innan jag släppte ut den i vattnet igen.

Efter två timmars solande och badande återvände vi till hotellet för lunch på en närliggande restaurang och framåt kvällen blev det en promenad runt halvön. Min kära älskling brände sig dock något fruktansvärt efter solandet under dagen, vilket gjorde att hans hud framåt kvällen antog nyansen av en nykokt kräfta. Blev till att badda hans varma och röda vader med kalla och våta handdukar. Stackarn hade så ont :( Resterande dagar fick han använda skjorta på överkroppen trots värmen utomhus, samt solfaktor 30 i ett tjockt lager.

Kroatien Recap Part 4 - Tuesday

Här kommer fortsättningen av vår resa till Kroatien :)
Skall tilläggas att såhär många bilder har jag nog aldrig laddat upp förut i hela mitt liv i ett och samma inlägg! Tisdagen iallafall kom att tillbringas i Dubrovniks stad. Än fanns det mycket kvar att utforska, och idag var det fort Lovrijenac samt stadsmuren och akvariet som stod på tur. Allra först tog vi oss en tur upp till fortet, som även det medverkar i min favoritserie Game Of Thrones. 30 kuna kostade det att besöka slottet, och vyn från översta tornen var minst sagt magnifik.

Efter slottet var det dags att göra vandringen på Dubrovniks stadsmur, och då Lovrijenac ingår i City Walls tour, blev biljettpriset reducerat från 100 kuna till 70 mot uppvisande av biljett. Den drygt 2.5km långa stadsmuren som omgärdar gamla stan tar sin lilla tid att vandra runt, och längs vägen finns diverse glassbarer och små turistshopar. Och dessa kiosker behövs, för det är mer svettigt än man tror att vandra längs stadsmuren. Såfort solen visade sig så började man svettas ymnigt, och jag som hade på mig jeans kände redan efter en stunds vandrande att byxorna klibbade fast längs låren. Fåglarna flockades även runt dessa små kiosker, då de såklart hade lärt sig att här kunde man få gratis mat från turisterna. De var inte rädda alls av sig, och lät sig gladeligen matas direkt ur turisternas händer. Ställde upp snällt på bild gjorde de minsann oxå ^^

För att komma runt muren tar man sig upp och ner för många trappsteg och när man till slut närmar sig varvet runt väntar den längsta trappan upp, för att komma till det runda torn som ger bäst utsikt över staden. Väl där uppe passade jag på att byta om till shorts, vilket kändes som en befrielse då byxorna vid detta laget var fuktiga av svett efter all ansträngning och värme.

Nere i staden igen besökte vi Dubrovniks akvarium, där de har flertalet fula fiskar i en mörk slottsmiljö vid hamnen. Mörkt var det där inne, så speciellt mycket bilder blev det tyvärr inte. Muränorna gav mig dessutom rysningar och fick mig att tänka tillbaka på den muräna jag hade sett i frihet på stranden Sunj på Lopud bara dagen innan. :p

Slutligen blev det lunch/middag på en torgrestaurang inne i staden. Jag åt för övrigt den godaste pasta carbonara som jag någonsin smakat på denna dag :p När vi kom tillbaka till hotellet, trötta men nöjda med dagen, konstaterade vi att denna dag hade det varit roligt att ha haft en stegräknare. Den hade visat vääääldigt många steg och dagen därpå gjorde sig verkligen träningsvärken i benen påmind.

Midsommar I Saltvik

Gårdagens midsommarafton spenderades precis som förra året ute i sommarstugan i Saltvik :)
Tyvärr bjöd årets väder inte på samma underbara sol och värme som förra året, så middagen blev detta året inomhus. En hagelskur överraskade oss oxå under kvällen, och det kändes som att vi hade en lokal tromb ovanför huset under tipsrundan. Men trots att vädret gjorde det bästa för att göra oss besvikna blev det en underbart mysig dag ändå :D

God mat bjöds det på oxå såklart och hemma var vi inte förrän efter midnatt :) Har ni xå haft en mysig midsommar?=) kram på er!

Max & Viggo I Yngre Version :)

Nikon D90 + Nikkor AF 50/1,8D

Ramona frågade mig för några dagar sedan vad det hade blivit av med bilderna på Max och Viggo, och då kom jag på att jag ju inte hade fixat någon av dem!
Så ordnade till dessa tre ovan samt skickade dem till henne :) Detta var bara några månader sedan men månaderna går ju fort och barnen växer snabbare än man tror.

Så då är det ju alltid skoj med lite minnen i form av fotografier :)

Vår Gudsons Dop

Nikon D90 + Nikkor AF 50/1,8D

Nu är vi officiellt Viggos gudföräldrar! :)
Vi är precis hemkomna efter en mycket mysig dag idag som tillbringats i Stigsjö kyrka samt hemma i Madde & Marcus nyförvärvade radhus med deras närmaste släkt.
Behöver väl egentligen inte säga så mycket mer, mer än att jag har en hel uppsjö med bilder att redigera nu (givetvis! ;)) så detta skall tas itu med så fort som möjligt. Har även massor av bilder från Kroatien oxå som skall komma upp här så nu ligger jag lite efter i redigeringsschemat ;)

Bilden ovan är fotad ute i stugan i Saltvik för några dagar sedan, även det en fotosession som skall komma att redigeras snarast möjligt :) Nu dock, väntar sängen. Igår kväll spenderades ju kvällen med att baka tårtor och rulla marsipankulor ända in på natten, så sömnen var ju inte optimal natten till idag. Lite att ta igen med andra ord :) God natt! :)

Game Of Thrones - King's Landing (Dubrovnik)

Är man ett Game of Thrones fan så är man ^^
Innan vi åkte till Kroatien hade jag fått reda på att Dubrovnik är platsen de använder för att filma King's Landing i Game of Thrones. Så såklart letade vi reda på en del ställen där de filmat, bland annat den ni ser ovan ;)

Ovanstående bild är fotad utanför stadsmuren, och nås genom att man följer en smal gata mellan flertalet hus ner till vattnet. Då är denna lilla hamn det första man ser :) Känns väldigt skoj att ha varit på exakt samma plats som de filmat :D

På tal om Game of Thrones, can't wait for the season finale nästa vecka!

Kroatien Recap Part 3 - Monday

Bilderna är i kronologisk ordning från dagen :)

Wow, här var de bildboom!
Första kvällen i Kroatien tog vi en tur ner till strandpromenaden som kantades av glasstånd och restauranger. Väl där blev vi inropade av en man vid ett stånd som sålde biljetter för heldagsturer till Elaphite Islands. Vi köpte två biljetter till måndagens tur och på morgonen blev vi hämtade vid hotellet av en minibuss.

Nere i hamnen Gruz väntade våran turistbåt som under dagen tog oss till tre olika öar. Första stoppet blev ön Lopud, där vi stannade i cirka tre timmar. På ön kunde man ta sig till andra sidan där det fanns en strand vid namn Sunj Beach. Man kunde antingen ta sig dit via golfbilar eller gå. Såklart valde vi att gå vilket jag sedan kom att ångra. Det var bra mycket längre att gå än vi trodde, och avslutningsvis var det en väldigt lång stig ner till stranden genom vad jag skulle vilja kalla halvt djungel. Väl nere på stranden satte vi oss iallafall i sanden och njöt ett tag, och jag for runt med kameran i högsta hugg.

Det fanns en klippformation på stranden, vilken jag gick till då jag ville fota krabbor. Dessa ville dock inte alls vara med på bild, så när jag stod där som bäst för att försöka få en bra bild svepte något svart och gult förbi i ögonvrån. Det svarta och gula försvann snabbt in under en liten klippa, och jag stod otåligt kvar för att se vad det var för något jag hade skymtat. Då kom den ut, huvudet först, och det var då jag såg att det ju var en muräna! Ful som stryk var den såklart, såsom muränor är, och inte hann jag få någon bra bild på den heller. Bilden nedan är det bästa jag lyckades åstadkomma:

Efter lunch på båten blev nästa stopp på vårt schema ön Sipan, som vi enbart stannade vid ett kort tag. Tillräckligt länge var det dock för att jag skulle hitta småkryp att fota såklart ;) I Kroatien finns det massor av fina små snäckor i vattnet, och dessa har inneboenden i form av små kräftdjur. Ett av dessa syns på bilden jag fotade med mitt makro ^^

Sista stoppet för dagen blev ön Kolocep, som låg på vägen hemåt. Även där passade jag på att fota krabbor, som flockades i massor på stenarna. Ett hotell fanns det även på ön, samt diverse turiststånd och strandbarer där man kunde ta sig ett glas om man kände för det.

Vid sextiden på kvällen var vi slutligen hemma igen i Dubrovnik, efter vad som hade varit en mycket händelserik dag. Middag blev det oxå på hotellrestaurangen i form av buffé. Behöver jag säga att vi somnade gott därefter? :p

Kroatien Recap Part 2 - Sunday

Eftersom jag jobbar så mycket nu så får det bli lite åt gången som jag visar er av vår resa till Kroatien :)
Efter att ha utforskat klart i den gamla stadsdelen samt sett marinan från lite höjd åkte vi hem igen till hotellet. Vid hotellet fanns det en stig som ledde ner till vattnet, och följde man den rakt ner kom man strax till stranden Copacabana. Stranden ser ut att vara en sandstrand från håll, men det är den dock inte, utan det är små små slipade och runda stenar som utgör själva stranden. Flertalet av dessa är alldeles runda som bollar! Jättehäftigt faktiskt hur vattnet kan slipa stenarna så :)

Följer man strandpromenaden längs vattnet så hamnar man hos systerhotellen till Hotell Tirena som vi bodde på. En hel del ruiner skymtade oxå längs vägen, halvt övervuxna av växtlighet. Strax efter att vi kom hem från vår kvällspromenad så gick solen ner, och trötta efter dagen ramlade vi sedan ihop i sängarna (boktavligt talat haha!)

Tindra

Sorgen efter Missan har mildrats något hemma hos mamma tack vare detta pyret ovan.
Lilla Tindra har fått flytta in för att fylla tomrummet efter finaste Missan samt ge Lilla Gumman sällskap. Och ja, nu har Lilla Gumman något annat att tänka på än att leta efter sin förlorade vän, då hon bevakar varenda steg som Tindra tar i det närmaste :)

Hälsat på varandra har de gjort oxå <3 Tror detta kommer gå bra. Mamma ville egentligen inte ha en till kisse, hon tänkte mest på stackars Lilla Gumman som annars skulle bli lämnad ensam hemma när matte och husse är borta. Men trots att yrvädret bara har varit hos mamma i några dagar, så verkar det redan som att hon har fått en plats i mattes hjärta <3 Och så även i mitt!

Dock kommer ändå Missan för alltid att ha en speciell plats i våra hjärtan <3

Hej!
Cecilia heter jag och jag är en tjej på 29 år, bosatt i ett rött radhus i Härnösand där jag bor tillsammans med min sambo Mattias.

Mina inlägg här kommer till stor del att förmedlas genom bilder då fotograferingen ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kameran följer mig i stort sett överallt! :)